Pinterest-recept voor succes: hoe bedrijven het creatieve platform voor zichzelf kunnen gebruiken.

Mooie foto’s van meubels, ongebruikelijke decoratie-ideeën, aantrekkelijke receptfoto’s en inspirerende vakantiefoto’s, klinkt het als een droom? Of naar Pinterest. Het platform is een echte eyecatcher. En niet alleen particuliere gebruikers, maar ook bedrijven hebben hier de mogelijkheid om een ​​sterke community op te bouwen. Hoewel er veel wordt gepraat over Instagram, TikTok en Clubhouse, lijkt Pinterest voor bedrijven vaak op het vergeten en onderschatte sociale/ zoekplatform. Maar ten onrechte! Met name dit creatieve platform biedt een enorm potentieel voor gebruikers en merken.

Toen Pinterest in 2012 in Nederland begon, waren we een van de eerste lanceringspartners van het Amerikaanse bedrijf. Acht jaar later hebben we de magische grens van één miljoen volgers gekraakt. In dit artikel zal ik onthullen hoe dit succes is behaald en hoe men Pinterest voor bedrijven kunnen starten.

Hoe kunnen bedrijven Pinterest voor zichzelf gebruiken?

Pinterest-gebruikers zijn op zoek naar ideeën op het platform, zodat bedrijven in een vroeg stadium potentiële kopers kunnen oppikken in hun inspiratieproces. Stel uzelf daarom bij de aanleg van de geul vooraf de volgende vier vragen:

  • Wie ben ik als merk?
  • Wie is mijn community?
  • Wat wil ik communiceren?
  • Hoe creëer ik meerwaarde?

Als deze punten je duidelijk zijn, ben je klaar om te gaan. Je hoeft niet per se geld in te zamelen om je kanaal op te bouwen. Je moet zich richten op organische groei met inspirerende en informatieve inhoud. Jouw bedrijf heeft een uniek verkoopargument en je hebt expertise op één gebied, je hoeft deze kennis alleen op een visueel aantrekkelijke manier voor te bereiden en te delen.

Natuurlijk werken recepten, mode, decoratieve artikelen of zelfs meubels erg goed op Pinterest voor bedrijven vanwege de aantrekkelijke producten. Maar als je het goed doet, kan elk bedrijf, ook dienstverlenende bedrijven, zich goed presenteren. Omdat op Pinterest de kwaliteit van de afbeeldingen het belangrijkst is. Hoewel Instagram scoort met de meest natuurlijke uitstraling die mogelijk is, moeten afbeeldingen op Pinterest er professioneel uitzien.