Het effect van het juiste schoolmeubilair

schoolmeubilair

Elke school heeft meubilair nodig. Je kunt hiervoor echter niet zomaar naar een woonwinkel. Schoolmeubilair is zeer specialistisch en moet gemaakt worden met de leerling in gedachten. Een school heeft stoelen, tafels, kasten en meer nodig. Schoolmeubilair bestaat bovendien in verschillende maten. 

Positieve invloed

Als je meubels voor je school aanschaft in de juiste maat en met een goed ontwerp, dan kan dit een zeer goede invloed uitoefenen op de ontwikkeling van de kinderen. Leerlingen die in een prettige, comfortabele en veilige omgeving gestimuleerd worden om te leren, pikken ook sneller dingen op. Een stoel die slecht zit, te groot is of op een andere manier niet voldoet, kan ook blijvende schade veroorzaken. Dat is niet ideaal en kan op lange termijn problemen veroorzaken. Het kan er zelfs voor zorgen dat kinderen later in het leven nog last krijgen van spieren of gewrichten. Dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen.

schoolmeubilair

Stoelen kiezen

De school bestaat uit veel ruimtes waaronder de aula of pauzeruimte. Stoelen voor de aula worden meestal gekozen op basis van hoe makkelijk je ze schoon kunt maken. Ze hebben namelijk veel te verduren. Ze moeten echter ook goed zitten. Vaak wordt gekozen voor stoelen van kunststof of met een HPL zitting. Stoelen in het lokaal zijn vaak net iets anders dan de stoelen in de aula. Ze bestaan in verschillende maten en hebben vaak een wat betere ergonomische vormen. De stoelen in de klas worden immers pas echt veel gebruikt. Die stoelen worden ingedeeld in maatgroepen. Zorg altijd dat je verschillende maten tot je beschikking hebt.

De maten van stoelen

Maatgroepen rond de 6 en 7 zijn vaak geschikt voor middelbare scholen. Kleinere maten zie je geregeld op de basisschool. Op zowel de basisschool als de middelbare school moet je absoluut verschillende maten beschikbaar hebben. Het ene kind groeit sneller dan het andere en je kunt ze dus onmogelijk allemaal precies dezelfde stoel geven voor zulke lange periodes.